مدیریت و زیبایی شناسی نور در کلیساهای معاصر قفقاز
نویسندگان
چکیده
مشاهده و مطالعه تزئینات معماری کلیساهای منطقه قفقاز نشان دهنده تحول یا تغییر رویکردی مشخص در برخی جنبه های این موضوع است. یکی از جنبه های تزئین بنا، استفاده از نورهای طبیعی و مصنوع در کلیساست که به روش های مختلفی مدیریت و کنترل شده است. مشاهدات میدانی و مطالعات تاریخی دوره های مختلف ساخت کلیساهای این منطقه بیانگر این است که در دو کشور گرجستان و ارمنستان، روند متفاوتی در زیبایی شناسی و مدیریت نور و تزئینات طی شده است. رویکرد اصیل و تاریخی در این زمینه عبارت است از یک رویکرد درون گرا که تزئینات شاخصی را برای داخل و خارج کلیسا نمی پذیرد. این تفکر از ورود نور به طور عمومی به داخل کلیسا جلوگیری می کند. اما این رویکرد تاریخی در دوره معاصر دو مسیر متفاوت را در پیش گرفته است؛ در کشور ارمنستان این مسیر در ادامه روند سنتی و تاریخی خود پی گرفته شده است. چنان که فضای کلیساهای معاصر همچنان تاریک و کم نور و نماسازی آنها کم رنگ و بدون نورپردازی شبانه است. از آنجا که جذب گردشگر در کلیساهای کشور گرجستان رویکرد غالب است، این امر با تزئینات افراطی و تبلیغاتی در داخل و خارج از بنای کلیسا نیز با نورپردازی شبانه که آن را در منظر شبانه شهر شاخص می سازد، بیشتر ظاهر شده است. بدین ترتیب می توان گفت مدیریت نور و تزئینات، توسط مدیران شهری و مذهبی در کشورهای ارمنستان و گرجستان به دو سمت متفاوت هدایت شده است.
منابع مشابه
مدیریت و زیباییشناسی نور در کلیساهای معاصر قفقاز
مشاهده و مطالعه تزئینات معماری کلیساهای منطقه قفقاز نشاندهنده تحول یا تغییر رویکردی مشخص در برخی جنبههای این موضوع است. یکی از جنبههای تزئین بنا، استفاده از نورهای طبیعی و مصنوع در کلیساست که به روشهای مختلفی مدیریت و کنترل شده است. مشاهدات میدانی و مطالعات تاریخی دورههای مختلف ساخت کلیساهای این منطقه بیانگر این است که در دو کشور گرجستان و ارمنستان، روند متفاوتی در زیباییشناسی و مدیریت نو...
متن کاملزیبایی شناسی تزئینات کلیساهای قفقاز
با نگاه زیباشناسانه به یک اثر هنری، علاوه بر ظاهر به باطن و پیشزمینه شکلگیری اثر نیز پی میبریم. زیباییشناسی با مطالعه ماده و عینیت یک پدیده به علل وجودی و چرایی آن میرسد. در مواجهه با بناهای مذهبی به طور خاص کلیسا، در دو کشور ارمنستان و گرجستان، دو رویکرد متفاوت در برخورد با تزئینات در دوران معاصر مشاهده شد. با مقایسه تزئینات کلیسا در این دو منطقه، با توجه به سابقه تاریخی نسبتاً مشابه، در ر...
متن کاملزیبایی شناسی تزئینات کلیساهای قفقاز
با نگاه زیباشناسانه به یک اثر هنری، علاوه بر ظاهر به باطن و پیش زمینه شکل گیری اثر نیز پی می بریم. زیبایی شناسی با مطالعه ماده و عینیت یک پدیده به علل وجودی و چرایی آن می رسد. در مواجهه با بناهای مذهبی به طور خاص کلیسا، در دو کشور ارمنستان و گرجستان، دو رویکرد متفاوت در برخورد با تزئینات در دوران معاصر مشاهده شد. با مقایسه تزئینات کلیسا در این دو منطقه، با توجه به سابقه تاریخی نسبتاً مشابه، در ر...
متن کاملویژگیهای تزیین در کلیساهای قفقاز
گروه پژوهشی هنر قفقاز متشکل از چهار پژوهشگر با بکارگیری روش مبتنی بر کشف، جلوههایی از تمدن سرزمین قفقاز را در قالب مقدورات سفری 18 روزه مورد شناسایی و معرفی قرار داد. این نوشتار، بیانیه تحلیلی مستخرج از مطالعات گروه هنر است. راهبرد کلی گروه چنان تبیین شد که از پرداختن به نمونههای زیاد آثار هنری و معماری این سرزمین خودداری شود و مهمترین نمودهای این عرصه در ابعادی محدود و با دقت بیشتر مورد توجه ق...
متن کاملویژگیهای تزیین در کلیساهای قفقاز
گروه پژوهشی هنر قفقاز متشکل از چهار پژوهشگر با بکارگیری روش مبتنی بر کشف، جلوههایی از تمدن سرزمین قفقاز را در قالب مقدورات سفری 18 روزه مورد شناسایی و معرفی قرار داد. این نوشتار، بیانیه تحلیلی مستخرج از مطالعات گروه هنر است. راهبرد کلی گروه چنان تبیین شد که از پرداختن به نمونههای زیاد آثار هنری و معماری این سرزمین خودداری شود و مهمترین نمودهای این عرصه در ابعادی محدود و با دقت بیشتر مورد توجه ق...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
هنر و تمدن شرقISSN
دوره 2
شماره 5 2014
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023